lørdag 5. november 2011

Varmende ull i dobbel forstand

Har registrert at det er flere hjelpeprosjekter rundtomkring i landet som innbefatter strikking/ull. Det er veldig flott at så mange strikkere engasjerer seg, og fint for mange å få strikke til noen som virkelig trenger varmen mer enn andre!
På bloggen Monstermønster kan du lese om Prosjekt Malawi, luer til premature barn i Malawi og hos Hobbyklubben er de engasjert i aksjonen Lys i mørket, et samarbeid med Kirkens bymisjon med innsamling av varme strikkaplagg. Selv har jeg vært litt involvert i Nepalteppeprosjektet, har strikket 2 pledd sist vinter av restegarnslageret mitt (+ litt til.... :O)) og sydd sammen noen flere.


Disse er sendt sammen med mange flere pledd til Nepal. Vi har nå fått mail fra sykehuset i Nepal, der alle nyfødte får sitt eget ullpledd fra Norge, om at teppene er kommet vel fram. Jorunn som organiserer prosjektet gjør en fantastisk jobb med blant annet sammensying, innsamling og forsendelse!! Man kan sende lapper, remser eller hele tepper, men man trenger ikke lage et helt teppe altså. Det ligger detaljert informasjon om alt dette på prosjektets blogg om dere har lyst til å bidra.

Selv fant jeg info om dette på en blogg. Syns det er en så fin måte å kunne bruke opp garnrester på + at dette er enkel strikking så man kan alltids skvise inn litt ekstra tid på pinnene i situasjoner hvor man må la det andre strikketøyet ligge i påvente av litt telling eller tankevirksomhet. Har virkelig fått brukt opp garnlageret i kategorien Heilo/PeerGynt/Østlandsgarn + Finull/Tove (som dere ser under her) Fant ut da jeg skulle sy sammen dette at det ble et roligere inntrykk om jeg satte like farger sammen slik.


I mailen fra Nepal fikk vi et bilde av denne unge nybakte mammaen med babyen sin i pledd fra oss her nord. Veldig koselig å se et av teppene i bruk :O)


Håper dere har en fin lørdagskveld, med eller uten strikketøy. Nå skal jeg iallfall finne et av mine prosjekt og ta pinnene fatt! :O)

Klem fra Nina

4 kommentarer:

  1. Så kjekt å lese :)
    Fantastisk arbeid som varmer og gleder mange <3

    Ønsker deg en god helg!

    -hilsen Marie fra nepalteppebloggen/banglamariebloggen :)

    SvarSlett
  2. Så hjertevarmende å lese <3 <3 <3

    SvarSlett
  3. Dette er et supert prosjekt altså!! Har allerede noen striper som jeg er tiltenkt prosjektet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig å høre!!! tror nok jeg kommer til å strikke litt mer, så greit når man kan levere de lappene man har :O)
      Rørende historier om mødre og barn som får litt hjelp av ull herfra :O)

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen her hos meg!!
Det er så stas :O)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...